Unlimited Edition

Rebekka de Wit op TAZ 2022!

U kent haar misschien als wekelijkse columnist voor De Standaard, of van haar wonderbaarlijke boeken, of van de succesvoorstelling De zaak Shell – maar eigenlijk is Rebekka de Wit misschien wel voor alles een onweerstaanbaar geestige en serieuze solo-theatermaker. In 2012 won ze al met haar eerste solo Hoe dit het verhaal werd de TAZ Theaterprijs, en daarna maakte ze met de Presentatie van een ongecensureerd moppenboek en We weten er te weinig van indrukwekkende monologen. Nu is ze terug. Bevrijd van decor en kostuums en eindeloos overleggen, met enkel haar geestigheid en haar scherpe blik. Ongelimiteerd als nooit tevoren.

Nog niet heel lang geleden waren de winkels op zondag dicht, hadden we beltegoed en konden we maar één keer in de week naar onze lievelingsserie kijken. Toch lijkt dat een andere wereld, die we ons nauwelijks nog kunnen herinneren. In een ongekend tempo zijn unlimited data het nieuwe minimum geworden, en oneindig bingen de nieuwe norm. Hoe is dat gebeurd? En wie betaalt de prijs voor die oneindig volle schappen, oneindige data en oneindige energie?

In deze messcherpe, ontroerende en geestige monoloog, die het midden houdt tussen stand-up en theater, zoekt Rebekka de Wit het einde in de oneindigheid.


De pers over Afhankelijkheidsverklaring:

“Een heel mooi boekje, groots in zijn bescheidenheid.” (De Standaard ****) 

“Rebekka de Wit weet luikjes in je hoofd te openen met haar krasse, filosoferende schrijfstijl à la Socrates. Ze is, net als hij, een meester in het verleiden van mensen tot een dialoog, tot een gezamenlijk onderzoek naar wie we zijn en wat we doen. Je voelt je uitgedaagd om samen met haar steeds dieper te graven, op zoek naar jouw onderliggende beelden en rechtvaardigingen. ” (Tzum) 

“Met haar onderkoelde humor en harde eerlijkheid neemt ze zichzelf als onbegrepen zonderling meer dan eens op de hak. Door vanzelfsprekendheden af te pellen toont De Wit hoe alles waarin we geloven een sociaal construct is dat door onszelf, op subtiele wijze, onder meer via taal, in stand wordt gehouden.” (De reactor.)

 

Kijken & Luisteren