Nieuws

  • Wie nieuwsgierig is naar Doe de groeten aan de ganzen, kan hier de repetitiebeelden al bekijken.

    De voorstelling speelt van 28 maart t/m 7 april in hetpaleis. Reserveren via deze link.

    20 maart 2019
  • Vandaag is er door de artistiek ploeg besloten dat de Maandagavond van 4 maart niet doorgaat. Rebekka zit met de deadline voor haar nieuwe boek, Freek is druk aan het repeteren aan zijn nieuwe voorstelling en Suzanne is nog met ouderschapsverlof. Niet getreurd: op 1 april zijn ze voltallig terug met de Maandagavond#19 – over burgerschap.

    Heel graag tot dan!

    (Of natuurlijk eerder op een van de andere activiteiten.)

     

    26 februari 2019
  • Het grotere geheel

    Afhankelijkheid wordt gezien als een vorm van falen, zegt schrijver en theatermaker Rebekka de Wit. Veel liever zijn we onafhankelijk, want dan zijn we sterk en de moeite waard. Maar in ons blinde streven naar onafhankelijkheid blijft een andere waarheid over onszelf onderbelicht. Een gesprek over de gevangenis, de doe-het-zelf-zaak en over de vraag of zwijgen een vorm van daadkracht is. Voor meer info ga naar:  brainwash podium voor verrassende ideeën.

    Via onderstaande link kan je haar “Talk” bekijken.

    https://www.human.nl/brainwash/kijk/overzicht/brainwash-talks/14-april.html

     

    11 februari 2019
  • de repetities zijn begonnen

    Afgelopen maandag zijn de repetities gestart van Doe de groeten aan de ganzen, de nieuwe jeugdtheatervoorstelling die in coproductie met hetpaleis wordt gecreëerd. De regie is in handen van Freek Vielen. De rollen van broer en zus worden resp. vertolkt door Tim David en Margo Verhoeven. Danny Ronaldo speelt De Dood. Voor meer informatie zie de website.

     

     

    11 februari 2019
  • Repetities voor de werkelijkheid.

    In reactie op Tenzij je een beter plan hebt (2017, Frascati Producties & De Nwe Tijd/De Coproducers), over de veranderende relatie tussen mens, dier, natuur en ding, vroeg de Nederlandse ngo Milieudefensie Anoek Nuyens en Rebekka de Wit mee te werken aan een rechtszaak die zij aanspannen tegen Shell. Parallel aan de lopende klimaatzaak zullen Nuyens en De Wit een serie pre-enactments uitbrengen waarin de meest prangende kwesties en ethische dilemma’s van deze klimaatzaak aan de orde komen. Want wie is er nu eigenlijk precies verantwoordelijk voor klimaatverandering? Diverse delen zullen komend seizoen ad-hoc op onverwachte momenten en diverse plekken in het land te zien zijn. Er is nu ook een website over deze zaak.

    8 november 2018
  • Door welke krachten wordt het gedreven?

    Freek Vielen onderkent een vorm van romantiek in het collectieve werken vandaag. Hij herkent elementen uit de romantische schilderkunst waarbij het individu in perspectief staat tot hetgeen zich ‘in de verte’ afspeelt. De blik ligt weg van het hier en nu.  Zowel in het podiumwerk van De Nieuwe Tijd als in het werk van BOG. ziet hij een vorm van neo-romantiek, met personages die zich niet zozeer ten opzichte van hun medemens of medespeler verhouden maar eerder ten opzichte universele thema’s. Kunnen we spreken van een tendens? Waarin onderscheidt het theatercollectief vandaag zich van dat van vorige generaties?

    5 november 2018
  • Suzanne Grotenhuis werd geïnterviewd door ATV over Heimat 3 en zij sprak over James Wood, die centraal staat in de voorstelling, en over eenzaamheid.

    A.s. zaterdag 27 oktober is Vlaamse première in de Arenberg Schouwburg te Antwerpen.

     

    23 oktober 2018
  • Wat is de rol van technologie bij het doorbreken van eenzaamheid?

    Afgelopen week was de Week van de Eenzaamheid. In Amsterdam organiseerde Pakhuis de Zwijger een avond met als titel Digitaal Contact. Naast verschillende gastsprekers was ook Rebekka van de partij. Zij deed een scène uit de voorstelling Heimat 3. Via onderstaande link is de avond her te beleven: https://youtu.be/H6vY8RrYohY

     

     

     

     

    9 oktober 2018
  • Eenzaamheid in het YouTube-tijdperk

    “Het theater is bij uitstek een plek waar mensen bij elkaar komen, waar ze hun telefoon uit moeten zetten, waar het even stil is. In die zin is onze voorstelling ook een ode aan het theater en theaterbezoek een antidotum tegen eenzaamheid. Theater biedt troost en hoop, en dan bedoel ik eigenlijk vooral theater als ruimte. Dat is wat de drie Heimat-voorstellingen, hoe verschillend ook, gemeen hebben. Ze vormen een doorlopend onderzoek naar verbondenheid.”

    Wil je meer lezen: https://www.brakkegrond.nl/nieuws/interview-de-nwe-tijd-over-heimat-3

    5 oktober 2018
  • Vanavond om 19.30 uur gaat Nocturne in het Brilschanspark in Berchem van start. De Nwe Tijd speelt hierin een fragment uit de nieuwe voorstelling Heimat 3, die na de première op 27 oktober in de Arenberg, aan het eind van het seizoen op 29 mei 2019 nog terugkeert in CCBe. Druk op de link voor meer info over dit festival.

     

    foto’s: Victoriano Moreno

    15 september 2018
  • “ForsterHuberHeyne is een subtiele en transparante tekst, die een groot publiek verdient. De twee schrijvers brengen een prachtige synthese tot stand tussen een taaie geschiedenis en een intieme liefdesrelatie. Het is een reflectie over revolutie, over de persoonlijke zoektocht naar anders en beter; het is filosofisch en het vibreert. Het gebeurt zelden dat een tekst je niet alleen emotioneel aanspreekt, maar je er ook effectief toe aanzet je hersenen te laten kraken. ForsterHuberHeyne doet dat wel: de tekst is oprecht en geëngageerd en stemt, zonder cynisme of ironie, tot nadenken.”

    Dit zijn lovende woorden die de jury van de Toneelschrijfprijs afgelopen vrijdag 7 september uitsprak over ForsterHuberHeyne.

    Uiteindelijk mocht Eric de Vroedt de prijs in ontvangst nemen voor zijn stuk The Nation, waarvoor felicitaties.  Lees hier: het volledige juryrapport.

    11 september 2018
  • De Nederlands-Vlaamse jury van de Toneelschrijfprijs 2018 – bestaande uit Rob Vriens, Judith de Rijke en Nico Boon en onder leiding van jurysecretaris Steven Peters – selecteerden drie teksten uit 69 inzendingen die in aanmerking komen voor deze prijs. ForsterHuberHeyne, geschreven door Rebekka de Wit en Willem de Wolf, is één van de kanshebbers.

    3 september 2018
1 11 12 13 14