Elena Peeters (°1992) studeerde in 2015 af aan het Conservatorium van Antwerpen, afstudeerrichting Woordkunst. Dat deed ze met ELENA, een voorstelling over haar voetreis naar Rome die ze maakte onder leiding van Suzanne Grotenhuis en Freek Vielen. Ze speelde het onder andere op het ITs Festival Amsterdam, in HETPALEIS en in het Noorse Arendal, daarnaast ook in het cultuur-, huiskamer- en verenigingsleven. In voorjaar 2017 speelde ze mee in Niets, een co-productie van De Nwe Tijd en HETPALEIS in een regie van Freek Vielen, dat naast Theater aan Zee ook op Theaterfestival Vlaanderen en Nederland mocht spelen. Momenteel werkt ze aan haar nieuwe monoloog: Johnyboy.
Sinds anderhalf jaar correspondeert Elena met twee terdoodveroordeelden en een levenslang gestrafte in Texas en California. In oktober zocht ze hen op in Amerika en kregen hun brieven een gezicht.
’De focus op de doodstraf is het afgelopen jaar geleidelijk aan verschoven naar de focus op het principe dat in deze tijd – of misschien ligt het aan mijn veranderende blik – steeds meer terrein wint: oog om oog, tand om tand. Haat die bestreden wordt met haat. Ik ga naar Amerika om het hierover te hebben met zowel mijn correspondenten als met hun familieleden, met een advocaat wiens hele carrière draaide rond de doodstraf, met de plaatselijke bevolking in Texas, New Mexico, Arizona en California bij wie ik de nachten zal doorbrengen. Het menselijke aspect wint het van het Amerikaanse strafrechtsysteem.’
Net als in haar vorige monoloog kan Elena voor de begeleiding van Johnyboy opnieuw rekenen op Suzanne Grotenhuis. Doorheen heel het maakproces zal zij een vaste waarde zijn. Ze coacht, stelt de juiste vragen, verdiept. Schrijven, vastzitten en weer verder kunnen kan onder andere in het fijne gebouw van de Nwe Tijd. De andere helft van de tijd zit ze in De Warande in Turnhout, waar de voorstelling op 26 en 27 april in première gaat.